21 November 2009

Parandaman Pemandu Teksi Berkuliah.

Gua pakai jersi kuning,jeans 1969 entah brand apa tah,topi Nike,begpek Adidas.
Gua nak balik kampung harini.

"Bos,gua MC..apa apa hal roger gua." Ayat mesej gua pada bos.

Dah sampai Titiwangsa.gua nak tuju Jalan Ampang pulak.

"Macha..hei macha"

Gua ke kene panggil?ahhh..buat bodoh je.nanti tak pasal pasal gua kene pow.KL ni.bukan Jengka.

"Baju kuning!!"

Gua?ahhh..siapa pulak yang panggil gua ni.gua toleh.

Parandaman!!!

Macamana dia boleh muncul sini.ikut gua dari rumah ke apa..haha.

"Pigi mana la dey?" Parandaman turunkan cermin tingkap tanya gua.

"Gua nak balik kampung". Gua jawab.

"Naikla, I hantar Puduraya" Parandaman berbudi bahasa dengan gua.

"Ahh,takpela..gua nak ke Jalan Ampang je." Gua tolak.

"Naik je.I hantar." Parandaman cakap.

Huh.yela.gua naik jugak.Titiwangsa-JA pon bukan jauh sangat.paling pon kene RM5.

Parandaman : Kichi,lama I tak nampak u sekarang?

Gua : gua dah up sikit.pergi kerja naik jet.haha.

Parandaman : haha.gila punya budak.Jalan Ampang ke?Jet dekat situ ke?

Gua : "cilaka",kenakan gua balik.(Gua bisik dalam hati) Gua punya bapak tunggu gua situ.

Parandaman : Ooo.balik Segamat?

Gua : A'a.(Terharu gua dia tahu kampung gua.)

Parandaman : itu jam haa, Jalan Ampang ni,tempat paling popular tau.semua orang kumpul situ punya tempat.I dulu hero Jalan Ampang.

Gua : haaa.lu hero? Lu ada selamatkan orang dari kena ragut Mat Rempit ke?

Parandaman : dey, I lahir dekat Parit Jawa,Muar. Tahun 1960 an I dah pindah sini.umur I lebih kurang U.

Gua : (senyap,tekun mendengar)

Parandaman : ceritanya,kawan kawan Muar I,satu hari,itu jam(gua dah celaru ayat Parandaman ni)
nak datang Kolumpo.nak pergi pejabat imigresen.I la tukang bawa.
I bawak dari Muar sampai Sungai Besi.itu jam,apa yang ada sekarang takde lansung dulu.satu pon takde.

Gua : Plus?

Parandaman : takde.

Gua : plaza tol sungai besi?

Parandaman : dey,U nak I turunkan U sini ka?

Gua : tak tak.(Gua kalau boleh memang nak turun.meter dah RM4.jalan tak sampai 3minit.jammed 4minit)

Parandaman : jabatan imigresen masa tu dekat PJ.I bawa kawan I pergi Jalan Ampang dulu.naik ampang point.kalau U nak tahu,itu jam, Ampang Pointla paling popular.
Shoping complex pertama kolumpo.bukan pertama complex.

Gua : ohhh.gua tau, gua baca Stingarden.

Parandaman : 5 jam kami jalan dalam ampang point.tengok orang je.
Lepas tu pergi tengok lumba kuda.itu jam takde KLCC.ada lumba kuda.itu tanah keluarga Ananda Krishnan.
Sampai senja kami dekat situ.haritu juga I bawa dorang balik.
I hero dekat JA je.masa I balik,I tak jumpa Sungai Besi.I sesat sampai Banting.

Gua : hahaha.(Gua malas nak tanya pasal jabatan imigresen, dorang pergi ke tak)

Haha.gua sempat rakam yang ni.ada dua lagi cerita.nanti gua curahkan kat sini.

4 comments:

sery said...

parandaman 2 sapa weh?

gagap said...

huhu.lu yang baca belog gua dari dulu kan?ni gua marah ni.huhu

sery said...

owhhh..baru ingat. hahaa..gua khatam belog lu ni. kalo srh gua tulis blk pon dpt.

gagap said...

haha...yela.bukan gua tulis hari hari.
keh..keh..keh